Het wil niet echt vlotten met de pogingen van Heineken om het calorie-arme biertje Heineken Light op de kaart te zetten in de VS. Een campagne met een bekende Amerikaanse komiek moet daar verandering in brengen.
Pacrick Harris – acteur, gastheer van de Tony-awards, goochelaar, tv-komiek – heet het nieuwe wapen van Heineken in de VS. De Amerikaanse tak van de Nederlandse brouwer heeft Harris voor een 18 maanden durende mediacampagne ingehuurd om Heineken Light te promoten, zo meldt The New York Times. Het bedrag dat Heineken hiervoor uittrekt is niet bekend.
Heineken Light
Dat Heineken Light een opkikkertje kan gebruiken, is wel duidelijk. Pogingen om het calorie-arme biertje aan de man te brengen bij jonge Amerikanen die van geïmporteerd premium-bier houden, zijn vooralsnog weinig succesvol gebleken. Op een lijstje van de krant USA Today van eind 2013 stond Heineken Light op plaats zeven van ‘biertjes die Amerikanen niet meer drinken’.
Het geschatte marktaandeel van Heineken Light lag in 2012 op 0,2 procent van de Amerikaanse biermarkt en tussen 2007 en 2012 daalden de verkopen met meer dan 35 procent, aldus de krant.
Tijd voor actie. Afgelopen jaar voegde Heineken een nieuw ingrediënt aan het biertje toe om de smaak onderscheidender te maken. Dat leverde een Amerikaanse prijs op voor de beste smaak in de categorie ‘low-calorie lager.’
Niet drinken in beeld
De campagne met acteur Harris moet Heineken Light dan eindelijk een cool imago geven bij jonge, hippe mannen in de VS.
De marketingcampagne verwijst met een knipoog naar het verbod in de VS om in reclamespotjes bier te drinken. Zo treedt Harris in één van de commercials even buiten het beeld van de camera, waarbij te horen is dat hij een paar slokken neemt, om met een half leeg bierflesje voor de camera terug te keren. "Smaakt goed."
Lees ook
Het ideale biertje heeft 15,9 procent schuim
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl